Tips voor betere live webinars

Webinars zijn de laatste jaren bij een breed publiek bekend geworden. Voor de ene een noodzakelijk kwaad in corona tijden. Voor anderen vooral een nieuwe ontdekking met potentieel voor de verdere ontwikkeling van hun organisatie.

Maar waarom slagen sommigen er in om hier een succes van te maken en andere minder? Tijd voor een analyse van de meest gemaakte fouten. Of tips om het voortaan beter te doen.

Unizo webinar vanuit live webinar studio
Even kaderen

Wat is een webinar?

Een webinar is een digitale uitzending waarbij deelnemers online een presentatie of voorstelling mee kunnen volgen. Bij een live webinar kunnen kijkers in veel gevallen vragen doorsturen die door de spreker beantwoordt worden verderop in de uitzending. Een mogelijkheid die ontbreekt bij vooraf opgenomen webinars.

Webinars worden zowel ingezet voor trainingen, opleidingen of lezingen. Zowel naar klanten en prospects als naar interne medewerkers toe. Niet voor niets worden webinars dikwijls ingezet als digitale vervanger voor traditionele klassikale opleidingen.

Zinvol of niet

Waarom moet ik een webinar organiseren?

Webinars zijn in eerste plaats interessant omdat je deelnemers niet langer een fysieke verplaatsing moeten doen en dus letterlijk over de hele wereld verspreid kunnen zitten. Ze vergroten dus je potentieel publiek enorm.

Doordat webinars ook live opgenomen worden beschik je na je uitzending over een hoogwaardige opname die je ook later nog kan inzetten. Als digitaal lesmateriaal of als teaser voor komende edities.

Afhankelijk van het gekozen webinar platform krijg je inzicht in het gedrag van je kijkers. Hebben je deelnemers het webinar waarvoor ze inschreven hadden wel gevolgd? En hoe lang dan wel? Deze inzichten laten toe dat je gerichter kan werken naar je doelpubliek na het event. De gegevens zijn ook bruikbaar om accreditatie aan te vragen voor erkende medische trainingen.

Ga je voor betalende webinars, dan kan je zelfs geld verdienen aan het delen van je expertise.

Webinar Tip #1

Focus op je doelgroep.

Wie zijn de ideale toeschouwers van je webinar? Welke klanten wil je bereiken? Of is je webinar enkel gericht op professionals binnen je vakgebied? Hoe vertrouwd zijn ze dan met het onderwerp van je presentatie?

Een webinar met impact is een webinar dat specifiek gericht is op één specifiek type deelnemers. Hoe specifieker je uitzending gericht is hoe beter deelnemers zich aangesproken vinden. En hoe meer interesse in je product of leerwinst van je opleiding.

Is je groep te divers? Overweeg om een webinar reeks op te bouwen met modules die telkens één specifiek aspect behandelen.

Werk je internationaal? Bekijk of je geen apart webinar kan voorzien per taal of land, zo kan je nog relevanter worden.

Webinar Tip #2

Kies voor de juiste audiovisuele techniek.

Voor eenvoudige webinars volstaan een laptop met webcam en microfoon. Maar wil je vandaag het verschil maken in het ruime aanbod volstaat dat niet langer.

Met een externe camera en professionele microfoon kan je de kwaliteit al een stukje verhogen. Als je het echt goed wil doen heb je meerdere camerastandpunten nodig en denk je best eens na over een aangepast decor.

Heb je meerdere sprekers die afwisselend aan een scherm presenteren, verkies je een virtuele achtergrond of denk je dat een panel gesprek een betere aanpak is? Kies dan voor een webinar studio. Zo beschik je over oneindig veel mogelijkheden aan een budgetvriendelijke pakketprijs.

Webinar Tip #3

Kies het juiste webinar platform.

Inderdaad, een live uitzending via videoconferencing of een tool zoals Zoom, Google Meet of Microsoft Teams is meestal niet de beste keuze.

Een echte webinar tool zoals het Franse Livestorm of het Nederlandse WebinarGeek beschikt over functies voor gebufferde (RTMP) streaming die een veel hogere beeldkwaliteit en streaming stabiliteit biedt. Daarnaast beschik je over uitgebreide mogelijkheden voor het beheer van inschrijvingen, interactiviteit en analyse van het kijkersgedrag.

Voor grotere evenementen met plenaire keynote en daarnaast een reeks interactieve workshop is een hybride event oplossing zoals Hopin het juiste antwoord.

Webinar Tip #4

Ga voor dynamiek en interactiviteit.

Je presentatie is relevant en actueel. De spreker die je hebt voorzien is een echte expert. En toch haken sommige kijkers af?

Denk na over de opbouw en structuur van je webinar. Wissel beeldstandpunten af, voorzien een uitgewerkte case in de vorm van een videoreportage of lanceer tussentijds een poll om te peilen naar de mening van je publiek. Of misschien sluit je wel af met een korte quiz als samenvatting van de presentaties?

Interactiviteit in webinars is extreem belangrijk. Enkel zo blijft je publiek tot de laatste minuut geboeid en enthousiast. En kan jij nadien terugkijken op een echt succes.